Siirry sisältöön
Liity jäseneksi
Kokoomusfoorumille

Savo-Karjalan Kokoomus

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Meistä
  • Tapahtumat
  • YhteysLaajenna
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
    • Pohjois-Karjalan aluevaltuutetut
    • Pohjois-Savon aluevaltuutetut
    • Kunnallisjärjestöt
    • Paikallistoimisto – Joensuu
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
    • Pohjois-Savon hyvinvointialue
Savo-Karjalan Kokoomus
Markku Eestilä | Marko Kilpi

Maakuntien lentoyhteyksiä pitää puolustaa

29.5.2020 Lukuaika 2 Minuuttia

Maakuntien lentoyhteyksiä yritettiin viimeksi karsia 2014, mutta liikenneministeri Risikon ja muiden hereillä olleiden ansiosta asiasta keskustelu lopetettiin saman tien.

Täytyy todella hämmästellä, miksi valtion enemmistöomisteinen lentoyhtiö Finnair nostaa maakuntalentojen lahtihankkeen julkiseen keskusteluun samalla hetkellä, jolloin eduskunta pohtii pörssiyhtiön pääomittamista.

Pääomittaminen on oikea toimenpide, mutta maakuntalentojen aloittamisen venyttäminen hamaan tulevaisuuteen on tuhoisaa.

Eduskunnassa kokoomus esitti ponnen, jossa edellytimme hallituksen pikaisesti ryhtymään toimeen  maakuntalentojen turvaamiseksi esim. Joensuuhun. Lisäkaneettina totesimme, että lentojen nopea aloittaminen – ehkä jo syksyllä – on toteutettava tarvittaessa vaikka ostopalvelun avulla. Euroopan lentoliikennettä säätelee asetus sen harjoittamisesta. Asetuksessa on mahdollisuus pikamenettelyyn, jossa enintään seitsemän kuukauden tilapäiset hankinnat lentovuorojen turvaamiseksi voidaan tehdä nopeasti ja vähällä byrokratialla. Tilapäinen on tilapäistä.

Hallituspuolueiden edustajat todistivat kilpaa, että väliaikainen ostopalvelu ei olisi EU-säännösten takia mahdollista. Erikoiselta vaikuttaa varsinkin keskustan kiihkeä vastustus.

Jos mentäisiin täysin markkinaehtoisesti, ei Suomessa olisi kuin Helsinki-Vantaan lentokenttä, ehkä Oulu. Jotta Finnair pärjää ja pystyy tarjoamaan hyvät yhteydet ulkomaille, sen tarvitsee kerätä aamuisin matkustajat maakuntakentiltä.

Se on Finavian strateginen kuvio, joka on tähän saakka erinomaisen hyvin toiminut. Valtion 55 % omistusosuudella maan hallitus ”omistajaohjaa” Finnairin toimintaa. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys. Miksi muuten valtio omistaisi strategisesti tärkeästä Finnairista enemmistön?

Ja vielä lopuksi:  EU – direktiivejä ja asetuksia olisi tulkittava aina mahdollistamisen kautta, suomimyönteisesti.  Olipa sitten kyse sinivalkoisista siivistä tai valkoposkihanhista.

Markku Eestilä

Marko Kilpi

Kokoomuksen kansanedustajat Savo-Karjalan vaalipiiristä

Kirjoitus julkaistu sanomalehti Karjalaisessa 29.5.2020

Avainsanat: #finnair#joensuu#kuopio#lentoyhteydet#savokarjala

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Verkostojen vastuuhenkilöiden haku kaudelle 2020-2022
SeuraavaJatka
Kokoomus ei luuraa

Kokoomus.fi uutisia

  • Kokoomuksen eduskuntaryhmä hakee palvelukseensa sosiaali- ja terveyspoliittista asiantuntijaa
  • Hallitus tukee hyvinvointialueita onnistumaan tehtävässään – luvassa uusia keinoja erilaisten alueiden tukemiseen
  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui

Verkkouutiset.fi

  • Monen opiskelijan asumistukeen tulossa kuukauden tauko, näin neuvoo Kela
  • Google Chromessa vakava haavoittuvuus, päivitä heti
  • ”Kansalaisen on saatava tietää, mitä sote-malliin kuuluu”
  • Vesien leväseuranta paranee uudella menetelmällä
  • Keskustan Eeva Kalli: SDP:n leikkaukset iskisivät ruoantuotantoon

Seuraa meitä

Facebook Twitter Instagram

© 2025 Savo-Karjalan Kokoomus

Vieritä ylös
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Meistä
  • Tapahtumat
  • Yhteys
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
    • Pohjois-Karjalan aluevaltuutetut
    • Pohjois-Savon aluevaltuutetut
    • Kunnallisjärjestöt
    • Paikallistoimisto – Joensuu
  • Hyvinvointialueet
    • Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
    • Pohjois-Savon hyvinvointialue
Haku